Vær på vakt mot useriøse aktører

Vær på vakt mot utenlandske nettbutikker. Fra tid til annet dukker det opp utenlandske nettbutikker som åpenbart ser på Norge som et interessant marked. Få av dem ser ut til å bry seg spesielt om norske forbrukerkjøpslover. Enkelte forsøker til og med å bagatellisere dette med å si at reklamasjonstider er lite å bry seg om.

For produkter kjøpt Norge er det 5 års reklamasjonsrett på alle hvitevarer/brunevarer fra kjøpsdato. De fleste seriøse norske leverandører gir også 2 års full garanti fra samme dato. Selv svenske nettbutikker og svenske butikker som selger direkte til norske kunder i Sverige gir ingen informasjon om disse viktige kundefordelene.

Enkelte gir informasjon om at det i Norge er 5 års fabrikkgaranti på alle produkter, hvilket sjelden er tilfelle, andre opplyser at det er 3 års reklamasjonsrett i Norge, noe som altså også er feil.

Det som uansett er tilfelle er at dersom man får feil på et produkt, kjøpt i Norge eller i utlandet, gjennom en nettbutikk eller i en fysisk butikk, skal kjøper henvende seg til butikken produktet ble kjøpt. Det er selgers ansvar å bidra til feilretting/reparasjon.

At dette kan være en utfordring når butikken ligger utenlands, eller bare nås gjennom en nettside, sier seg selv.

Norske importører har ikke reklamasjonsansvar for produkter som ikke er kjøpt gjennom importøren selv.

I Kitchenline AS har vi dessverre mange nok eksempler på fortvilte kunder som selv må betale dyrt for reparasjoner som normalt ville vært dekket av norsk importør om produktet hadde vært kjøpt i Norge. For ikke å snakke om de som mottar et skadet produkt og som skal bevise at dette har inntruffet under transport, eller trodde at selger dekket dette på egen forsikring.

11.01.2018 11.47